27.1.12

Holownik H-5

H-5 to holownik projektu H-900/II przeznaczony do prac w porcie i na redzie a także holowania tarcz. Kadłub jednostki wykonany jest ze stali zaś nadbudówka ze stopów aluminium. Okręt powstał w Stoczni Remontowej "Nauta" w Gdyni i podniósł banderę Marynarki Wojennej 15 czerwca 1981 r. Wymiary jednostki: 25,5 x 6,8 x 2,65m, wyporność 218 ton.  Załogę H-5 stanowi 15 osób. Okręt wyposażony jest w silnik wysokoprężny Cegielski-Sulzer o mocy 688kW, który napędza jedną śrubę i nadaje mu prędkość 11,5 węzła.

Holownik H-5




Holownik H-5 i fregata ORP Gen. T Kościuszko


Holownik H-5




15.1.12

Stargard Szczeciński - Krzyż wotywny (pokutny)

Znajdujący się na rozwidleniu dróg w kierunku Chociwla i Maszewa kamienny obiekt określany często jako krzyż pokutny to bez wątpienia jeden z ciekawszych zabytków Stargardu Szczecińskiego jak i Pomorza. Krzyż jest pamiątką po obyczaju stawiania przez zabójców własnoręcznie wykutych krzyży jako elementu zobowiązań pokutnych mających na celu zmazanie winy. Zwyczaj ten rozwinął się około XIII wieku głównie w Turyngii, Saksonii oraz na Śląsku. 
Gdy w 1532 r. wszedł w życie kodeks karny cesarza Karola V obowiązek wystawienia samodzielnie wykutego krzyża pokutnego został zniesiony. Od tego czasu zaczęły powstawać określane jako krzyże wotywne wystawiane przez rodzinę zamordowanego i wykute przez wykwalifikowanych kamieniarzy.
Do tej grupy należy krzyż w Stargardzie Szczecińskim z 1942 r. Jest on wykonany z gotlandzkiego wapienia i ma formę krzyża łacińskiego. W partii wystającej ponad ziemię ma wysokość aż 276 cm. Znaczna jest także szerokość ramion krzyża-147 cm. Na zwróconej ku wschodowi cześć przedniej nieznany artysta umieścił dwie inskrypcje oraz relief z przedstawieniem ukrzyżowanego Chrystusa. Trzecia inskrypcja została wykonana na odwrotnej stronie obiektu. Najważniejszą wartość posiada trzecia inskrypcja, będąca relacją o wydarzeniu, które spowodowało wystawienie krzyża:

A(n)no X v x l n
erschlage(n) hans
billeke vo(n) lore(n)tz
mader mith eine 
shaneyser siner
moder syster so(hn)

Inskrypcja informuje, iż Hans Billeke został zamordowany przez swojego kuzyna, Lorentza Madera najprawdopodobniej przy użyciu żelaznego pręta. 
Stargardzki krzyż na stałe wpisał się w krajobraz miasta i stał się przyczyną powstania dzieł literackich takich jak sonet "Das Kreuz bei Stargard" czy legenda "Das steinerne Kreuz"     

Stargardzki krzyż, widok od wschodu



Stargardzki krzyż, widok na inskrypcję na odwrotnej stronie obiektu


5.1.12

Strażak 14

Strażak 14 - Statek pożarniczy należący do Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Jego budowę zakończono w czerwcu 1977 r. w gdyńskiej Stoczni Remontowej "Nauta". Długość  statku wynosi 36, 15 m (całkowita 37,34 m), szerokość 9,22 m. Strażak 14 może prowadzić samodzielną żeglugę w rozrzedzonych drobno pokruszonych lodach na morzach nie arktycznych w lekkich warunkach lodowych. Przeznaczony jest do prowadzenia akcji gaśniczej i ratowniczej przy małych pożarach w bliskiej odległości od źródła ognia. Statek może prowadzić żeglugę po morzach otwartych i zamkniętych w odległości nie większej niż 20 mil morskich od brzegu morskiego. Statek wyposażony jest w czterosuwowy silnik spalinowy FIAT B3012SS o mocy 1898 kW (2700 KM), dzięki któremu szybkość marszowa jednostki wynosi 14 węzłów. Strażak 14 wyposażony jest w 2 pompy, działko wodno-pianowe, tryskacze wodne a także stałą instalację CO2.  

Strażak 14


Strażak 14 na Zatoce Gdańskiej



Strażak 14


Strażak 14, Basen Prezydenta w Gdyni